Maharaja Jai Singh, who built the fabled Pink city of Jaipur was moved by two seemingly conflicting set of mythic ideas and images. On the one hand there was the ancient Navgraha (the mandala of the nine planets) and on the other, the newest myths of Science and Progress.

Maharaja Jai ​​Singh, quien construyó la legendaria ciudad rosa de Jaipur, se sintió conmovido por dos conjuntos de ideas e imágenes míticas aparentemente conflictivas. Por un lado estaba el antiguo Navgraha (el mandala de los nueve planetas) y por el otro, los mitos más recientes de la Ciencia y el Progreso.

Thus the city of Jaipur, double coded like Jai Singh himself, is truly astonishing for its synthesis of past and future, of the material and metaphysical f worlds. In this, Jai Singh is indeed analogous to another man, born more than two centuries later, India’s first Prime Minister Jawaharlal Nehru. Guiding the nation after Independence, Nehru wanted to re-discover India’s past whilst simultaneously opening the door to a new future.

Así, la ciudad de Jaipur, codificada doble como el mismo Jai Singh, es verdaderamente asombrosa por su síntesis del pasado y del futuro, de los mundos materiales y metafísicos. De hecho, Jai Singh es análogo a otro hombre, nacido dos siglos más tarde: Jawaharlal Nehru , el primer primer ministro de la India. Nehru, que sería el encargado guiar a la nación tras de la Independencia quería redescubrir el pasado de la India y al mismo tiempo, abrir una puerta a un nuevo futuro.

The Arts Centre, dedicated to Nehru, is really a metaphor of both men – and for Jaipur itself. Like them, and like the city, it is double-coded: a contemporary building based on an archaic notion of the Cosmos: – the very same Navgraha mandala, with one of the squares moved aside, to recall the gesture that created the original plan for Jaipur.

El Centro de Artes, dedicado a Nehru, es realmente una metáfora de ambos hombres, y de Jaipur. Como ellos, y como la ciudad, tiene un doble signficado: es un edificio contemporáneo basado en una noción arcaica del Cosmos: el mismo mandala Navgraha, con uno de los cuadrados a un lado, para recordar el gesto que creó el plan original para jaipur.