21/11/18

Oberwil Blaues Haus



Oberwil Blaues Haus
Oberwil, Basel. Switzerland. 1979-80
Architects: Jacques Herzog and Pierre de Meuron


The parcel is situated in a typical Swiss neighbourhood of single-family houses, on a gentle slope in Oberwil, a suburb of Basel. The dimensions and shape of the parcels as well as the low density prescribed by building regulations have led to a kind of "mute, detached urban architecture". For the most part, the homes are square in groun plan and section, with a garage placed next to them like a little brother.
One issue involved in this project for a small single-family home was that the building does not relate to its surroundings but only to the inmediate topography, the slope and the curving street that winds down the valley. It is a singular construction and the emphasis is on its object-like character.
With this in mind, the shape of the building was to be as dense and compact as possible. The long facade to the north is slighty curved. The compact shell of the building consists of sandstone with concrete inserts around the windows which are not rectangular. The outside has been painted an ultramarine blue.
The few openings in the sides and the front of the building to the north, where the entrance is, afford precisely framed views, while the south side os completely open as if part of the "monolith" had been cut away.
La parcela está situada en un barrio típico suizo de casas unifamiliares, en una suave pendiente en Oberwil, un suburbio de Basilea. Las dimensiones y la forma de las parcelas, así como la baja densidad prescritas por las normas de construcción, han conducido a una especie de "arquitectura urbana muda y separada". En su mayor parte, las casas son cuadradas en planta y sección cuadradas, con un garaje colocado junto a ellas como un hermano pequeño.
Un problema implícito en este proyecto para una casa unifamiliar pequeña fue que el edificio no se relaciona con su entorno, sino solo con la topografía inmediata, la pendiente y la calle curva que serpentea por el valle. Es una construcción singular y el énfasis está en su carácter de objeto.
Teniendo esto en cuenta, la forma del edificio debía ser lo más densa y compacta posible. La larga fachada al norte es ligeramente curvada. La carcasa compacta del edificio consiste en arenisca con inserciones de hormigón alrededor de las ventanas que no son rectangulares. El exterior ha sido pintado en azul ultramar.
Las pocas aberturas en los lados y la parte frontal del edificio hacia el norte, donde se encuentra la entrada, ofrecen vistas enmarcadas con precisión, mientras que el lado sur está completamente abierto como si se hubiera cortado una parte del "monolito".

Jacques Herzog & Pierre de Meuron, 1980







Taking on the superficial configurational elements of the surroundings suburban houses, the Blue House at once aligns with and distances itself from its neighbours. The curvature of the northern concrete block wall appears to give the building more volume and weight; an impression that is, however, provoked by the thin layer of ultramarine paint (Yves Klein's colour) that allows the brushstroke to remain visible. The impression of fragility is also emphasised by the manifestation of the construction joint on the street facade, with its eccentrically placed, prefabricated reinforced-concrete window opening.
The building opens towards the garden by means of a loggia-like balcony. On the inside, a curved filigree metal staircase leads to the attic. The provision of a partially walled garden establishes a theme that is taken up again in later projects.
Asumiendo los elementos de configuración superficiales de las casas suburbanas de los alrededores, la Casa Azul se alinea a la vez con sus vecinos. La curvatura de la pared de bloques de concreto del norte parece darle al edificio más volumen y peso; una impresión que, sin embargo, es provocada por la fina capa de pintura ultramar (el color de Yves Klein) que permite que la pincelada permanezca visible. La impresión de fragilidad también se destaca por la manifestación de la junta de construcción en la fachada de la calle, con su abertura de ventana de hormigón armado prefabricada, colocada de manera excéntrica.
El edificio se abre hacia el jardín por medio de un balcón con forma de logia. En el interior, una escalera de metal de filigrana curva conduce al ático. La provisión de un jardín parcialmente amurallado establece un tema que se retoma en proyectos posteriores.

Jacques Herzog & Pierre de Meuron, 1995

Ground Floor

First Floor













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